Tuesday, May 12, 2009

Cui ne adresam

Am plecat la drum prin tara cu romanii care si-au pierdut identitatea culturala, care sunt capabili, in acelasi timp sa modeleze ideile altor oameni si care doresc sa regaseasca Romania pe care au uitat-o. Insa cum locuri sunt multe mergem si cu oamenii din afara tarii care doresc sa viziteze o tara extraordinar de frumoasa, dar cu multe probleme de imagine. An epiphany, Romania!

1 comment:

  1. Frumusetea unui loc, a unui lucru, a unei persoane sta in ochii celui care priveste.
    Eu nu cred in aceste probleme de imagine. Cred, mai degraba,in faptul ca suntem tentati sa preluam opiniile nefavorabile ale altora, ca efect al contagiunii sociale, pentru a masca propria noastra incapacitate de a fi autentici, de a ne forma singuri opinii si convingeri, de a actiona in sensul schimbarii. In loc sa gasim solutii pentru a rezolva o problema, adunam argumente pentru care nu putem face un lucru.
    Multi vorbesc de probleme de imagine. In ce ar consta aceste probleme? Nicidecum in fumusetea locurilor. Daca ne referim la faptul ca nu se face o promovare intensa a Romaniei ca destinatie turistica, as putea spune ca e posibil sa se inregistreze niste deficiente, insa eu nu cred intr-o promovare de marketing. Cea mai buna reclama este increderea celui care ti-a vizitat tara ca merita sa revina. Si face acest lucru ori de cate ori are posibilitatea, insotit de alti si alti prieteni, care - si ei, la randul lor - vor povesti si vor convinge ca Romania merita cunoscuta.
    Am avut ocazia sa vad multe locuri din Romania si sunt convinsa ca tara aceasta isi vinde singura imaginea. Sunt in tara locuri mirifice, dar, asa cum spuneam, frumusetea sta in ochii celui care priveste. Daca te duci sa descoperi frumusete, nu vei fi dezamagit. Dar daca te duci cu idei preconcepute, cu aspiratii prea inflacarate de propria imaginatie, este posibil sa fi dezamagit. Realitatea este una singura, cea din fata ochilor tai, nu cea plasmuita de imaginatia si prejudecatile tale.
    As mai putea interpreta problemele de imagine prin prisma atitudinilor si comportamentelor noastre, ca locuitori ai acestei tari. Aici, intr-adevar, inregistram multe probleme, legate, in primul rand, de educatie, de gradul de civilizare la care a ajuns fiecare dintre noi. Dar, cu toate acestea, nu pot sa generalizez. Cele mai mari probleme se intalnesc in mediul urban, la oamenii asa-zisi "civilizati". Din fericire, locurile cele mai frumoase ale Romaniei nu sunt condensate in orase, ci in afara lor, acolo unde "civilizatia" nu prea a patruns si unde oamenii au ca principii de viata bunul simt si repectul fata altii, fata de munca si fata de locurile in care traiesc. Din acest punct de vedere, cred ca mai avem o sansa, insa trebuie sa intelegem, sa preluam, sa integram in propriul nostru fel de a fi si sa promovam aceste valori.
    Imaginea Romaniei nu consta in pliantele, albumele, videoclipurile pe care le platim cu bani multi. Nu conteaza cat de multi bani se aloca de la buget turismului, caci intotdeauna va fi nevoie de si mai mult. Romania nu are nevoie de o imagine fabricata dupa regulile marketingului.
    Nu! Romania are nevoie doar ca fiecare sa creada in ea, sa o respecte si sa o prezinte altora simplu, fara vorbe mari si fara exagerari. Romania nu-ti cere decat sa o vezi asa cum e, nu cum crezi tu ca ar trebui sa fie, sa-i apreciezi darurile pe care ti le ofera, nu sa-ti bati joc, ponegrind-o in fata oricui.

    Principala problema de imagine a Romaniei nu este ceea ce nu se face, ci ceea ce facem chiar noi, proprii ei locuitori. Nu noua ar trebui sa ne fie rusine cu ea, ci ei ar trebui sa-i fie rusine cu noi.

    ReplyDelete